Monday, January 24, 2011

نامه انتقادی احمدی نژاد به مجلس علیه مصوبات مجمع تشخیص

خبرگزاری فارس، امروز ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) گزارش داد که آقای احمدی‌ نژاد در این نامه نوشته است که مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با همراهی اعضایی از مجمع چون روسای قوای مقننه و قضائیه، به "دخالت دادن" این دو قوه درحیطه وظایف دولت می پردازد.
نامه آقای احمدی نژاد به مجلس ایران، بر خلاف روال معمول در نامه نگاری های حکومتی، به جای رئیس مجلس خطاب به "نمایندگان" نوشته شده و بدون جملات احترام آمیز رایج در مکاتبات رسمی پایان یافته است.
محمود احمدی نژاد، از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، در مناسبت های گوناگون علیه عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و قوه قضائیه ایران به موضع گیری علنی پرداخته و این نهادها را متهم کرده که مانع از انجام وظیفه دولت می شوند.

متهم کردن مجلس به عمل بر خلاف دیدگاه های رهبر

نامه آقای احمدی نژاد به مجلس ایران، بر خلاف روال معمول در نامه نگاری های حکومتی، به جای رئیس مجلس خطاب به "نمایندگان" نوشته شده و بدون جملات احترام آمیز رایج در مکاتبات رسمی پایان یافته است
در نامه اخیر محمود احمدی نژاد، قوه مقننه چند بار به نادیده گرفتن توصیه های رهبر جمهوری اسلامی متهم شده است.
رئیس جمهوری با اشاره به تغییرات ایجاد شده توسط مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه پنجم توسعه، نوشته است که مدیریت مجلس برخلاف دیدگاه های آیت الله خامنه ای و بدون توجه به قوانین، در صدد "لغو اختیارات قانونی قوه مجریه و دخالت در اموری مانند انتخاب و نصب و عزل مقامات اجرایی و اداره اموال دولتی" برآمده است.
آقای احمدی نژاد افزوده که بعد از آنکه شورای نگهبان این گونه مصوبات مجلس را مغایر قانون اساسی دانسته، مجلس با پافشاری بر مصوبات، آنها را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده و "مدیریت مجمع نیز برخلاف وظایف قانونی و حتی آیین‌نامه داخلی خود تلاش کرده اختیارات مصرح قوه مجریه را مخدوش کند".
رئیس دولت در بخشی دیگر از نامه خود به نمایندگان، تذکر داده که مجلس تنها "در حدود مقرر در قانون اساسی" می‌تواند قانون وضع کند و نتیجه گرفته است: "مجمع تشخیص در مواردی اختیار ورود دارد که مصوبه مجلس در حدود اختیارات و صلاحیت مجلس باشد و شورای نگهبان مفاد مصوبه را مغایر قانون اساسی یا موازین شرع مقدس بداند و در مواردی که مصوبه مجلس اساساً در حدود صلاحیت‌ وی نیست، ارجاع مورد به مجمع تشخیص مصلحت موضوعیت ندارد".
وی افزوده است که طبق قانون اساسی، همچنین حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه از اختیارات رهبر نظام است و "مجمع نمی ‌تواند به بهانه رسیدگی به مصلحت در موضوعی که مورد اختلاف دو قوه است و در مراحل قبلی به استحضار مقام معظم رهبری نیز رسیده و رهنمودهای ایشان مورد بی‌توجهی مدیریت مجلس قرار گرفته است، تغییر قانون اساسی را رقم بزند".
نه رهبری معظم انقلاب و نه مردم انقلابی ایران اجازه تغییر قانون اساسی را به مجمع تشخیص مصلحت نداده‌اند
محمود احمدی نژاد
رئیس قوه مجریه، بدون توضیح بیشتر در مورد مصداق مشخص بی توجهی مدیریت مجلس به توصیه آیت الله خامنه ای، در جای دیگر به انتقاد از کسانی پرداخته که به گفته وی "با مقابله با نصایح و نظرات دلسوزانه رهبری، برای کشور مشکل ایجاد می‌ کنند".
وی همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام را به ترجیح دادن "مصلحت خواص بر مصلحت ملت" متهم کرده و تاکید کرده است: "نه رهبری معظم انقلاب و نه مردم انقلابی ایران اجازه تغییر قانون اساسی را به مجمع تشخیص مصلحت نداده‌اند."

انتقاد از مصوبات مجلس در مورد بانک مرکزی

رئیس جمهوری به عنوان نمونه ای از مصوبات اختلاف انگیز مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تصمیم‌گیری‌ در مورد صندوق توسعه ملی و عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرده است.
تاسیس صندوق توسعه ملی، در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان جایگزینی برای حساب ذخیره ارزی در نظر گرفته شده است تا حداقل ۲۰ درصد از منابع حاصل از نفت و گاز و فرآورده های نفتی به آن واریز شود. اما دولت ایران، خواهان برخورداری از اختیار کامل در مورد نحوه هزینه کردن منابع این صندوق است.
اشاره دیگر آقای احمدی نژاد به اختلاف بر سر نحوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، در شرایطی صورت می گیرد که غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس، اخیرا اعلام کرده بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده است که رئیس کل بانک مرکزی با رای دو نفر از سران قوا عزل و نصب شود.
آقای احمدی‌ نژاد مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کرده که با همراهی اعضایی از مجمع چون روسای مجلس و قوه قضائیه، به "دخالت دادن" این دو قوه درحیطه وظایف دولت می پردازد
آقای مصباحی مقدم افزوده بود که آقای احمدی نژاد از این تصمیم به آیت الله خامنه ای شکایت برده و رهبر ایران نیز بررسی موضوع را به عنوان یک "معضل" به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده است.
رئیس جمهوری در همین ارتباط پرسیده است: "چه بحرانی در مدیریت بانک مرکزی حادث شده است که این واحد سازمانی دولتی و امور اجرایی آن را می‌خواهند از قوه مجریه خارج سازند؟"
نامه محمود احمدی نژاد به نمایندگان در انتقاد از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، که به گفته احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس به "تک تک نمایندگان" ارسال شده، در شرایطی منتشر می شود که، آقای احمدی نژاد از مدت ها پیش از حضور در جلسات مجمع خودداری کرده است.
bbcpersian.com

No comments:

Post a Comment